کابل شبکه Legrand CAT6 UTP یک بستر ارتباطی کابلی است که برای تبادل اطلاعات، اشتراک گذاری و اتصال دستگاه های موجود در یک شبکه به یکدیگر یا به شبکه های دیگر استفاده می شود.

با وجود پیشرفت و توسعه فناوری های بی سیم و اهمیت انتقال داده ها، هنوز بسیاری از شبکه های کامپیوتری برای انتقال داده ها بین دستگاه های مختلف به محیط های فیزیکی وابسته هستند. برای برقراری ارتباط در شبکه های کابلی یا هر شبکه دیگری به کابل شبکه نیاز داریم.

امروزه دسترسی به اینترنت و استفاده از شبکه های کامپیوتری به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره و مدرن تبدیل شده است به گونه ای که نه تنها کاربران شخصاً در استفاده روزمره خود به آن نیاز دارند، بلکه بسیاری از تجهیزات به نام اینترنت اشیا بدون حضور یک شبکه قدرتمند توانایی کار را ندارد. برای دسترسی به اینترنت و شبکه پرسرعت از تجهیزات و قطعات زیادی استفاده می شود به طوری که اگر از هر فرد معاصری در مورد این تجهیزات سوال شود احتمالاً نام مودم، روتر، سوئیچ و ... را ذکر می کند، اما مشخص است که هیچ کدام این تجهیزات بدون کابل شبکه بی فایده خواهند بود.


مشخصات کابل شبکه Legrand CAT6 UTP
در مقایسه با کابل شبکه CAT5 و CAT5e که سرعت پیچش آن 1.5 تا 2 در سانتی متر است، کابل شبکه CAT6 دارای پیچش حدود 2 یا بیشتر در هر سانتی متر است. تفاوت میزان پیچش کابل شبکه CAT6 نسبت به نسل های قبلی آن باعث کاهش میزان تداخل سیگنال شده و میزان نویز نیز در کابل شبکه CAT6 کاهش یافته است. البته ذکر این نکته ضروری است که میزان پیچش در هر سانتی متر می تواند در برندهای مختلف متفاوت و منحصر به فرد باشد.

کابل شبکه CAT6 نسبت به نسل های قبلی خود پوشش ضخیم تری دارد به خصوص کابل شبکه CAT5 و CAT5e. جنس پوشش بیرونی کابل ها PVC و LSZH یا LSOZ می باشد که معمولا برای مراکز حساس تر از پوشش LSZH استفاده می شود.

اگرچه استاندارد اترنت برای طول 100 متر است، کابل های شبکه CAT6 اطلاعات را در طول 35 تا 55 متر (این تفاوت به دلیل میزان تداخل سیگنال است) با سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه انتقال می دهند. کابل های شبکه CAT6 در شبکه های مبتنی بر اترنت موثر هستند. یعنی تمام شبکه های 10BASET، 100BASE-TX، 1000BASE-T و در نهایت 10 GBASE-T.

در انتهای این کابل ها مانند قبل از کانکتور استاندارد RJ-45 استفاده شده است که به معنای سازگاری با اکثر تجهیزات شبکه خانگی و اداری است. اگرچه کابل های CAT6 و CAT6A عملکرد بالاتری دارند، اما بسیاری از شبکه های محلی به دلیل مقرون به صرفه بودن هنوز از کابل های شبکه CAT5E استفاده می کنند. با این حال، کسانی که سرعت بالاتر برای آنها در اولویت است، قطعا کابل شبکه CAT6 را انتخاب می کنند.