پیشرفت تکنولوژی در زمینه های مختلف باعث شده است که در سال های اخیر کلمه هوش ساختمان که BMS نامیده می شود رواج پیدا کند و بسیاری از سازندگان ساختمان های خود را به این سیستم مجهز کنند.

نحوه عملکرد سیستم های هوش ساختمان BMS: علم بشر هر روز در حال پیشرفت است. همه دستگاه ها هر روز در حال بهبود و هوشمند شدن هستند. این هوشمندسازی دستگاه ها کارایی را بهبود می بخشد و کارها را بهتر و سریع تر می کند. در واقع هر وسیله ای که هوشمند شود یک پله یا یک درجه بهتر می شود. ساختمان ها و خانه ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همیشه در حال بهتر شدن هستند. یکی از این پیشرفت‌ها در ساختمان‌ها، هوشمندسازی ساختمان با استفاده از سیستم هوشمند ساختمان BMS است.

سیستم ساختمان هوشمند BMS به اکثر قسمت های خانه متصل است و آنها را به صورت هوشمند کنترل می کند. این قطعات عبارتند از: تاسیسات مکانیکی، تهویه مطبوع و تجهیزات روشنایی. سیستم هوشمند ساختمان می تواند به قسمت های حساس تری مانند سیستم های ایمنی، آتش نشانی، منبع تغذیه اضطراری متصل شود. همانطور که گفته شد، هدف از هوشمند شدن این است که دستگاه‌ها بهتر، سریع‌تر و با کارایی بالاتر کار کنند. این سیستم قسمت های مختلف خانه را با توجه به شرایط و تنظیمات محیطی هماهنگ می کند.

سیستم هوشمند ساختمان BMS وظایفی را که افراد به طور غیرارادی انجام می دهند انجام می دهد. این کارها را سریع‌تر می‌کند و از نیروی انسانی کمتری استفاده می‌کند که باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود. این سیستم نسبت به انسان خطای کمتری دارد و خطای انسانی را کاهش می دهد. همانطور که گفته شد سیستم هوشمند ساختمان BMS شرایط قسمت های مختلف ساختمان را کنترل می کند.

برای اینکه این سیستم از شرایط محیطی آگاه باشد نیاز به سنسور و سخت افزار و نرم افزار ویژه دارد. بر اساس اطلاعات دریافتی از این سنسورها، سیستم هوشمند به قسمت های مختلف ساختمان دستور می دهد و به سرعت سعی در ایجاد شرایط ایده آل دارد. در ساختمان های هوشمند با استفاده از سیستم کنترل اتوماتیک روشنایی ساختمان، کنترل سیستم سرمایش و گرمایش، کنترل دوربین مدار بسته، کنترل درب، کنترل شرایط اضطراری مانند آتش سوزی، زلزله و بسیاری دیگر از کنترل های هوشمند مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

سیستم هوشمند ساختمان BMS وظایفی را که افراد به طور غیرارادی انجام می دهند انجام می دهد. این باعث می شود کارها سریعتر شود و نیروی انسانی کمتری استفاده شود که باعث صرفه جویی در هزینه می شود. این سیستم نسبت به انسان خطای کمتری دارد و خطای انسانی را کاهش می دهد.

سیستم ساختمان هوشمند چیست؟
سیستم مدیریت ساختمان یک سیستم مبتنی بر کامپیوتر است که در ساختمان ها برای مدیریت و نظارت بر تجهیزاتی مانند تهویه مطبوع، گرمایش، تهویه، روشنایی، سیستم های الکتریکی، دستگاه های امنیتی، حسگرهای اینترنت اشیا، کنتورهای انرژی و گاز نصب می شود. . یک BMS سنتی شامل سرورها، دستگاه‌های مانیتورینگ، فیلدباس، کنترل‌کننده‌ها، ورودی‌ها و خروجی‌ها است. آنها همچنین به عنوان سیستم های اتوماسیون ساختمان (BAS) شناخته می شوند.

یک BMS HVAC و تجهیزات مختلف ساختمان را به یکدیگر متصل می کند تا به عنوان یک واحد یکپارچه کار کنند. در حالت ایده‌آل، آنها باید عملیات را متمرکز کرده و تجسم داده‌ها را با استفاده از رابط کاربری یا کنسول آسان‌تر کنند. BMS به مجموعه ای از اجزای ناسازگار و معماری های غیرقابل نفوذ تبدیل شده است. استفاده صحیح از آنها می تواند 30 درصد در قبوض برق صرفه جویی کند، اما به دلیل هزینه زیاد و پیچیدگی نصب، تنها در 15 درصد از ساختمان های بزرگ و مجلل یافت می شود.

با راه حل اتصال اینترنت اشیا، می توان زیرساخت های پیچیده را دور زد و دسترسی BMS را برای همه اپراتورهای ساختمان فراهم کرد. همچنین به ساختمان های کوچک و متوسط اجازه می دهد تا با حذف عوارض فنی، شبکه BMS ایجاد کرده و به تجهیزات خود دسترسی داشته باشند. ارائه دسترسی سریع به داده های BMS به شرکت ها کمک می کند تا کارایی کارکنان فنی را افزایش دهند، راحتی کارکنان ساختمان را افزایش دهند و انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.