بنتونیت Bentonite نوعی خاک معدنی آتشفشانی و بسیار کاربردی می باشد که حداقل از ۸۵% خاک رس تشکیل شده است. ویژگی اصلی خاک بنتونیت این است که در صورت تماس با آب و مایعات متورم می شود. این ماده به لحاظ خاک شناسی دارای ساختمان آلومینوسیلیکاتی و غنی از مونتموریونیت ـ بدلیت بوده و ترکیبی از چندین کانی معدنی مختلف است. از لحاظ فیزیکی دارای دانه بندی های مختلف ، بی بو و سفید مایل به کرم رنگ می باشد. در طبیعت ، نا خالصی هایی چون پتاسیم ، سدیم ، آلومینیوم و کلسیم دارد.


بنتونیت یکی از رایج ترین خاک های معدنی با دو دسته اصلی است که هر کدام ویژگی های متفاوتی دارند. بنتونیت در صنایع مختلف از جمله کشاورزی، ساختمانی، دارویی و ... کاربردهای مختلفی دارد و امروزه خرید خاک بنتونیت خالص و مرغوب از طریق فروشگاه های اینترنتی معتبر امکان پذیر است. در اینجا به بررسی دقیق انواع بنتونیت و خصوصیات آنها می پردازیم و اطلاعات کامل و جامعی در مورد این ماده ارائه می دهیم.


مواد تشکیل دهنده این ماده عمدتاً از مواد معدنی کریستالی گروه اسمکتیت مانند منیزیم، سیلیکات های آلومینیوم آبدار حاوی آهن، کلسیم یا سدیم تشکیل شده است. نمونه ای از شناخته شده ترین آنها بنتونیت سدیم، پتاسیم و کلسیم است که از ترکیبات شیمیایی هستند و استفاده از هر کدام به خصوصیات فیزیکی آنها بستگی دارد. بتونیت ها می توانند آب زیادی جذب کنند و حتی تا چندین برابر حجم اولیه خود متورم می شوند.


بنتونیت چاه ارت


نوعی معدن خاک رس معدنی بنتونیت است که مقاومت بسیار کمی در برابر الکتریسیته دارد به همین دلیل از این محصول برای پرکردن چاه های ارت استفاده می کنند. در گذشته از مخلوط زغال سنگ و نمک برای ارتینگ ساختمان ها استفاده می شد اما در حال حاضر از بنتونیت های فعال برای ارتینگ ساختمان ها استفاده می شود. ایجاد می شود و... هستند.


از این محصول برای پرکردن فضاهای خالی اطراف الکترودها استفاده می شود. این محصول دارای خاصیت تیکسوتروپیک است، به عبارت ساده تر، پس از مدتی به ژل تبدیل می شود و قابل شستشو نیست. این بنتونیت دارای مقدار زیادی مونت موریلونیت بوده و ظرفیت جذب آب آن بسیار بالاست.


نمک خاصیت خورندگی دارد و بعد از مدتی الکترودها را کاملا از بین می برد و با صرف هزینه باید الکترودها را تعویض کرد. اگر بنتونیت ها الکترودها و صفحات را خورده نکنند. اگر مخلوط نمک و زغال سنگ این خاصیت را نداشته باشد، بتونیت ها به راحتی قابل حمل هستند. این محصول برای مناطق کویری مناسب است بنابراین قدرت جذب آب آن بسیار بالاست و می تواند این رطوبت را برای مدت طولانی در خود نگه دارد. نوع خاکی که برای چاه ارت مناسب است باید ذرات بسیار ریز داشته باشد و بتواند 5 تا 8 برابر وزن خود آب جذب کرده و حجم آن را افزایش دهد. شما می توانید از این محصول برای سیستم ارتینگ ساختمان خود استفاده کنید و از تمامی امکانات آن بهره مند شوید.